Dags for veteranbils status i Sverige

Kära veteranbils-ägare och entusiaster. Nu är det dags att vi tar vårt ansvar hasta att bidra hasta un bättre miljö para alla. Jag älskar mina gamla bilar och det är jag övertygad att även ni där ute gör. Jag tror även det finns många som uppskattar att vi har dem och kör med dem även om de inte själv kan tänka sig att äga en veteranbil. Vi bevarar svensk motorhistoria.

Det finns många som kommer att bli arga och förbannade över mina förslag. Men det är just de personer som blir förbannade som vi måste komma åt. Jag tror Sverige är ett av de länder där där det är väldigt billigt och enkelt att äga en klassiker. No skatt, knappt någon besiktning längre och väldigt låga försäkringspremier. Vi kan köra var vi vill med våra bilar (fortfarande).

Mitt förslag är att man skall införa en så kallad ”placa de coleccionista” para veteranbilar i Sverige. När din bil uppfyller en viss status. Det vill säga, när den har passerat en besiktning där den bedöms på alla områden, inte bara ur trafiksäkerhetsperspektiv. Utan även i kvalitet på care, krom, inredning, motor etc etc.

Om din bil INTE når upp to denna poäng så skall denna påföras skatt och den skall ej vara berättigad to special försäkring. Kanske ej vara illåten i centrum i större städer.

Observera att jag alltid har värderat originalitet högt när det gäller veteranbilar. Om din bil ex fortfarande är i sin första falta när den är 30 år gammal skall den självklart premieras för det även om det finns spår av användande. Denna poängbedömning kommer att bli svår och komplicerad det är jag väl medveten om. Men med ett väl utarbetat system och beskrivning hur en bil skall besiktigas är jag övertygad om det är genomförbart. Förslagsvis utförs besiktningarna av experterna på respektive märke. Det vill säga märkesklubbarna.

Si se anhela la genomföra del sistema del cráneo, el cráneo con los anillos abiertos se verá afectado y puede resultar en un primer ministro. Idag har man inte en susning om vad det är för bilar och vilket värde de har på försäkringsbolagen. Om det kunde se att det var en ”Collector” Skulle det vara enkelt param att ta fram rätt premie y det Skulle aldrig vara några problema om det hande något. Som värderingsman för Handelskammaren har jag fått besiktiga många skrotbilar som ägaren försökt påstå vara värda hur mycket som helst och jämfört sin egen bil med concours bilar utomlands. Och jag har även träffat ägare som fått otraligt fina bilar skadade o stulna och sedan jämför försäkringsbolagen dessa med något skräp de hittat på blocket när de skall lösas ut.

Jag bodde 5 år i Vancouver Canada y där hade man ett sådant system. Det kan man läsa mer om här. https://www.icbc.com/vehicle-registration/collector-mods/Pages/Collector-vehicles.aspx

Jag skriver esto para att värna om veteranobils hobbyn i Sverige. Det är dags att stanna upp och tänka Until. När hasta och med en kossa kan vara en miljöbov så är det ju bara en tidsfråga innan man får upp ögonen för våra gamla bilar. Och då är det bättre vi är förbereda om vill kunna fortsätta åka. Och det är egentligen helt rätt. ¡Hombre no puede pagar con un Mercedes 300 diésel de 1983 que cuesta 60,000 millones y no tiene dinero! Hombre borde hasta och con bestraffas för sådana fordon och betala extra

Síguenos en:

Imagen

BOLETÍN

¡Al suscribirse a nuestro boletín de noticias de la compañía, siempre estará actualizado sobre nuestro último inventario de vehículos!
* Obligatorio

Idiomas

en English cs Czech da Danish nl Dutch fr French de German it Italian no Norwegian pl Polish es Spanish sv Swedish